Diz Kireçlenmesi

Diz kireçlenmesi ,yürümek,koşmak ,çömelmek gibi günlük aktivitelerimizi engellediğinden veya kısıtladığından,bir çok insan için iş gücü kaybına yol açtığı ve yaşam kalitesini azalttığı için ciddi bir sorundur. Kireçlenmenin ana 2 büyük sebebi vardır,osteoartrit ve romatoid artrit. Bunların 100'den fazla çeşidi vardır.

Diz Kireçlenmesi Tedavisi Fiyat Formu

Diz Anatomisi

Diz eklemi vücudumuzun en büyük eklemidir.Üstte uyluk kemiği(femur),altta kaval kemiği(tibia) ve ön kısımda diz kapağı(patella) arasında 3 kemikten oluşur.Eklem yapan yüzeyleri kıkırdakla kaplıdır.Bu kıkırdağın vazifesi düzgün bir yüzey kayganlığı ve amortismandır.Bunlara ek olarak yine kıkırdaktan yapılı,kama şeklinde 2 yapı daha vardır ki adları iç ve dış menisküs,eklem yüzeylerinin birbiri içinde daha uygun eklem oluşturması ve elastikiyeti sağlar.Eklemi saran ,kayganlığı için jelimsi bir sıvı salgılayan kılıfa sinovial membran da deriz.

Diz Kireçlenmesinin Ana Sebepleri

Osteoartrit;Genellikle 50 yaşından sonra oluşan dizin ana kireçlenme sebebidir.Nadiren daha genç yaşlarda oluşabilir.Osteoartritte diz kıkırdakları yavaş yavaş bozulur,kalınlığı azalır.Normalde düz olan eklem kıkırdak yüzeyi pürtüklenmeye ,çukurcuklar oluşmaya başlar,bozulan kıkırdaklar kemikler arasında düzgün bir eklem yüzeyi, kayganlık ve amortisman vazifesini yapamadığından ,rendelenmiş gibi araya kıkırdakımsı kemiksi dokular birikmeye başlar(bone spur) kireçlenme oluşur .Yavaş yavaş ilerler, ağrılar giderek artar,eklem hareketleri kısıtlanır.

Romatoid artrit;Bu hastalıkta tek eklem değil,genelde simetrik tutulum vardır.Daha genç yaşlarda ortaya çıkar,çok çeşidi vardır.Eklemi saran kılıfta ,sinovial membranda kalınlaşmalar fazla sıvı yapımıyla başlar,hızlı bir şekilde eklem kıkırdaklarında harabiyete yol açar.Ağrılar artar,sertleşir,hareketler kısıtlanır.Romatoid aartrit otoimmün bir hastalıktır,yani bağışıklık sistemi kendi kıkırdaklarını yabancı madde gibi görüp ,onları harabeder.

Posttravmatik artrit;Dize alınan bir travma,darbe sonrası eklemlerin bozulması sonucu ortaya çıkan artritde ,bir kireçlenme çeşididir.Menisküs yırtıkları,bağ zedelenmeleride bu çeşide girer,bazan travmadan yıllar sonra ortaya çıkar.

Diz Kireçlenme Belirtileri

*Genellikle ağrı yavaş yavaş artan şekilde başlar.Bazı durumlardı ani ve şiddetlide gelebilir.
*Eklemde şime ve kızarma oluşabilir.
*Sabahları eklem sertliği ,zor açılıp kapanma,kilitlenme.Oturup biraz istirahatten sonra kalkarken ağrı,yürümede güçlük.
*Zorlu aktiviteler sonrası ağrılarda şiddetlenme ,eklemde yanma ,kızarma.
*Dizden sesler gelmesi,çıtırtılar,krepitasyon.
*Ağrının getirdiği dizde güçsüzlük ve burulma hissi.
*Yağmurda ve soğuk havalarda ağrıların artması.Belirtiler arasındadır.

Diz Kireçlenme Tedavileri

Öncelikle doktorunuzun bu belirtileri değerlendirip,gerekli fizik muayene,yapılacak testler,grafiler,tahliller sonrası ana sebebin ne olduğunun bilinip,derecesinin saptanıp ona göre bir tedavi şeması çizmesi gereklidir. Kıkırdak bozulmaları çok ilerlememiş,henüz başlarda yaş gençse,egzersizler ve ağrı kesici ilaçlarla başlanır. Bir takım kıkırdak rejenere edebileceğine inanılan ilaçlar,fizik tedavi,romatoloji görüşü alınarak bir protokol belirlenir.Menisküs veya bağ yırtığı varsa tamir edilir.Dizin mekanik aksında anormal yüklenmeye sebebiyet verecek anormallikler varsa düzeltilmelidir. Diz içi enjeksiyonlar,hyaluranat,prp,grp,kök hücre,botoks,ağrıyı azaltıcı sinir blokları tedaviler arasındadır. Tüm bunların denendiği ve başarı sağlanamadığı durumlarda ameliyatlar kaçınılmaz olur.

Diz Ameliyatları Çeşitleri

Doktorunuzla görüşmenizde yapılacak kapsamlı tetkikler,grafiler,testler ,ölçümler sonrası karar verilir. Genç hastalarda menisküs ve,veya bağlardaki yırtıklar,artroskopi dediğimiz kapalı yöntemle günübirlik tedavi edilebilir.
70 yaş altı dizin tek taraflı ,yani mesela sol dizin iç eklem(medial) kıkırdaklarında bozulma,diğer taraf sağlam görünüyorsa,dize dokunmadan ,bacağın dış kenarından yapılan, rod ayarı diye adlandırdığımız yeni ,günübirlik tek ameliyatla protez öncesi,bir 10 ila 15 yıl daha kazanılabilir.Obez hastalarında bu yöntemle tedavisi mümkündür.
50-60 yaş aralığında dizde bir aks bozulması X-bacak veya O-bacakla birlikte yine dizin iç(medial) veya dış(lateral) eklem aralıklarından birisi bozulmuşsa,aks düzeltme için yüksek tibial osteotomi dediğimiz bir ameliyatla, yük dağılımını daha dengeli hale getirip,yine bir 10-15 yıl kendi dizinizle idare edebilirsiniz.Aşırı kilo varsa veya ameliyata engel başka sorunlar varsa ,öncelik bunların tedavi edilmesidir.
Yine nispeten geç yaş,tek taraflı medial ve lateral eklem aralıklarından birinde bozulma varsa parsiyel(kısmi) protezler uygulanabilir. Her iki eklem harabiyeti iyice ilerlemiş,tüm tedaviler denenmiş,yaşam kalitesi iyice bozulmuşsa yapacak tek şey,tüm eklemi yenilemek ,yani total protez ameliyatı gerekir.